W intensywnym środowisku zawodowym problem wypalenia zawodowego (burnout) staje się coraz bardziej powszechny. To nie tylko zwykłe zmęczenie czy stres, lecz zespół psychologiczny obejmujący wyczerpanie emocjonalne, depersonalizację i obniżone poczucie dokonań osobistych.
Jeśli zrozumiemy, jakie czynniki wpływają na wypalenie zawodowe dostrzeżemy, że syndrom wypalenia zawodowego może dotknąć każdego, niezależnie od wieku. Takimi czynnikami mogą być: nadmierne rywalizowanie, sytuacje mobbingu, konflikty z współpracownikami, niezdrowa atmosfera w miejscu pracy, presja czasu, ryzyko i przeciążenie odpowiedzialnością.
Warto być świadomym tych potencjalnych zagrożeń, aby skutecznie zarządzać zdrowiem psychicznym w miejscu pracy. Nierozpoznane czynniki wpływające na burnout prowadzą do konsekwencji takich jak spadek efektywności zawodowej, trudności w efektywnym zarządzaniu czasem pracy, narastające poczucie niekompetencji, problemy z zakończeniem rozpoczętych działań, wzrost konfliktów z współpracownikami.
Jak zatem zapobiegać burnout i skutecznie reagować na pierwsze sygnały wyczerpania emocjonalnego w środowisku pracy? Zobacz jakie narzędzia mogą wspierać menadzerów w niwelowaniu ryzyka wypalenia.
Feedback
Jednym z kluczowych czynników wpływających na poziom stresu i niepewności jest feedback. Pozytywna, jak i korygująca informacja zwrotna może działać jako silny motywator, podczas gdy brak feedbacku lub jego nieodpowiedni charakter może prowadzić do frustracji i zniechęcenia. Regularne, konstruktywne rozmowy o realizowanych zadaniach czy sytuacjach w pracy są kluczowe dla zdrowia psychicznego zespołu.
W badaniach przeprowadzonych przez Jacka Zengera oraz Josepha Folkmana opublikowanych na łamach Harvard Business Review na temat ogólnego stosunku ludzi do informacji zwrotnej zadano respondentom pytanie:
„Czy wolisz usłyszeć wyrazy uznania czy konstruktywną krytykę”?
Aż ¾ badanych zdecydowało, że woli usłyszeć sugestie dotyczące poprawy, które wpływają na ich rozwój, niż wyrazy poparcia.
Jedyny warunek, to sposób, w jaki zostaną one zakomunikowane. Osoby, którym szefowie lub współpracownicy umiejętnie komunikują szczere i otwarte opinie na temat wyników pracy, mają większą gotowość do otrzymywania uwag korygujących.
Analiza doświadczeń i doskonalenie (Retrospektywy)
Wprowadzenie praktyk retrospektyw czy to podsumowujących konkretne projekty, czy cele do realizacji, pozwala zespołowi na regularną analizę działań, identyfikację obszarów do poprawy oraz budowanie zaufania. Retrospekcje stwarzają przestrzeń do dzielenia się opiniami i uczuciami, co jest kluczowe w prewencji przed stresem, poczuciem niezrozumienia czy niepewności podejmowanych działań. To również doskonała okazja do budowania atmosfery zaufania i otwartej komunikacji w zespole.
Dzięki retrospektywie w formalny sposób zbieramy wiedzę i doświadczenia. Promujemy kulturę organizacji uczącej się i dzielenie się wiedzą oraz zbieramy informacje nie tylko w trakcie, ale też po zakończeniu projektu, bo nieusystematyzowana wiedza jest ulotna. Efektem dobrej retrospektywy jest identyfikacja i eliminacja problemów oraz wprowadzanie usprawnień. Zespół zyskuje skupienie się na kluczowych obszarach wymagających uwagi i umożliwia zespołowi dostosowywanie się oraz ewoluowanie procesu w odpowiedzi na zmieniające się warunki, priorytety i wymagania.
Systematyczne spotkania z zespołem
Otwórz się na nowe wyzwania i stwórz przestrzeń do dialogu. Regularne, zaplanowane spotkania z zespołem są jak klamra trzymająca razem elementy zdrowego środowiska pracy. Częste rozmowy, cele i analiza postępów pomagają zespołowi utrzymać równowagę oraz unikać nadmiernych emocji wynikających z:
- niezrozumienia celów,
- wielu priorytetów,
- innych istotnych założeń.
To również okazja do wzajemnego wsparcia i zrozumienia indywidualnych potrzeb członków zespołu. Często słyszę, że cykliczne spotkania są nieatrakcyjne dla zespołu lub niewiele wnoszą.
To prawda.
Ale tylko wtedy, gdy spotkanie jest monologiem szefa lub publicznym rozliczaniem z niepowodzeń. Natomiast spotkania z zaplanowanym celem i strukturą stanowią doskonałą okazję do zbierania opinii czy pomysłów od wszystkich członków zespołu. Wspólna refleksja sprzyja kreatywności oraz innowacjom. Stanowią również okazję do monitorowania postępów w realizacji celów. Dzięki temu zespół może bieżąco oceniać, czy osiąga zamierzone cele, a następnie podejmować działania korygujące, jeśli to konieczne. Umożliwiają dzielenie się informacjami, pomysłami i problemami, co wzmacnia współpracę, jak również niweluje napięcie i stres.
Angażowanie się w skuteczne zarządzanie zespołem
Jestem przeciwniczką nastawienia „czego nie widać, tego nie ma”. Dostrzeganie kompetencji i umiejętności wszystkich członków zespołu staje się priorytetem, zwłaszcza w środowisku hybrydowym. Menadżerowie powinni unikać ocen opartych wyłącznie na widocznych działaniach, a zamiast tego angażować się w skuteczne zarządzanie zespołem. Robienie macierzy kompetencji, aktualizowanie ich, a następnie weryfikacja przed przydzieleniem zadania może pomóc w wybieraniu najlepszych osób do ich realizacji.
„Zamiast delegować zadania pierwszej osobie, która przyjdzie na myśl, zapisuj nazwiska każdego członka zespołu i dokładnie przeglądaj listę dwukrotnie.” – Liz Fosslien
Jeśli dostrzegasz wyzwania związane z wypaleniem zawodowym w swoim zespole, chętnie wspomożemy Twoją organizację.
Oferujemy dedykowane szkolenia Agile w biznesie. Szkolenia nie tylko pomagają w identyfikacji i rozwiązywaniu problemów. Buduję też budują zdolności zespołu do skutecznego zarządzania stresem oraz wspólnego osiągania celów.
Skontaktuj się z nami, a pomożemy stworzyć zdrowe i efektywne środowisko pracy.