Dla wielu firm podejście Agile i Scrum, pierwotnie zaprojektowane dla branży IT, staje się kluczowym narzędziem transformacyjnym także poza tym obszarem.
Czy możliwe jest więc skuteczne przeprojektowanie efektywnego modelu pracy na bazie zwinności?
Przeanalizujmy korzyści z wdrażania Agile i Scrum w różnych obszarach biznesowych.
W najnowszym Deloitte Agile Maturity Survey 2023 (badanie na próbie 536 pracowników z 200 organizacji działających na polskim rynku), znajdziemy informację, że większość organizacji (83%), które stosują zwinny model pracy wprowadza go w sposób ewolucyjny, czyli stopniowo wdrażając zwinne praktyki w wybranych obszarach. Obserwuje się również rosnące zainteresowanie poszerzaniem stosowania metod zwinnych na skalę całych organizacji, choć najczęściej transformowanym zakresem nadal pozostaje obszar technologii informatycznych.
Zastosowanie metodologii Agile poza IT pozwala firmom na szybszą reakcję na zmieniające się otoczenie rynkowe. Jak podkreśla Mary Poppendieck, autorka książek o Lean Software Development:
Agile to nie tylko sposób pracy, to sposób myślenia.
A zatem jakie narzędzia zwinne pomagają się firmom rozwijać?
Elastyczność
Elastyczność Agile umożliwia firmom dostosowywanie się do nowych trendów, oczekiwań klientów i dynamicznych warunków rynkowych. Cytując wnioski z przytoczonego badania: bardzo często, bo aż w 65% badanych organizacji, dzięki wiedzy pracowników o organizacji oraz jej potrzebach, można było wypracować optymalne i najbardziej odpowiednie dla danej firmy rozwiązania. Co więcej, konsultowanie zmian z pracownikami sprawia, że czują się oni częścią transformacji oraz chętniej adaptują się do nowego sposobu pracy.
Sprinty i retrospektywy
Jak najbardziej do wykorzystania na co dzień! Przy wykorzystaniu zasad Scrum, firmom łatwiej jest zidentyfikować kluczowe zadania, ustalić priorytety i skoncentrować się na realizacji najważniejszych celów. Dzięki sprintom firma jest w stanie lepiej zorganizować pracę. Zespół skupia się na wybranych celach, eliminując chaos i nadmiar zadań. To prowadzi do lepszej efektywności i szybszego osiągania rezultatów.
W raporcie Deloitte Agile Maturity Survey 2023 wielu respondentów jednomyślnie potwierdziło, że otwarta rozmowa o porażkach, stanowiąca istotną część retrospektyw (81%), przyczynia się do wyciągania cennych wniosków. Ponadto, zespoły aktywnie wnioskują i proponują usprawnienia zarówno w zakresie procesów, jak i współpracy. Ta proaktywna postawa stanowi kluczową cechę organizacji zorientowanych na zwinność.
A na czym polega retrospektywa?
Po zakończeniu jakiegoś odcinka pracy czy projektu firma może organizować regularne spotkania retrospektywne, które pozwalają zespołowi zastanowić się nad przebiegiem ostatniego okresu pracy i zidentyfikować obszary do udoskonalenia. Zespół wspólnie zastanawia się nad osiągniętymi sukcesami i napotkanymi trudnościami. To moment refleksji nad tym, co poszło dobrze, a co można było zrobić lepiej. Zespół analizuje również przyczyny ewentualnych porażek. Może to obejmować bariery komunikacyjne, braki w zrozumieniu wymagań klienta czy też problem z zarządzaniem czasem. Każdy członek zespołu ma szansę zgłosić propozycje usprawnień. To moment, aby dzielić się pomysłami na rozwiązanie problemów i podnoszenie efektywności. Na podstawie zgromadzonych informacji zespół tworzy plan działań poprawczych. Mogą to być jasne kroki, które zostaną podjęte w kolejnym projekcie lub plan naprawienia wykrytych niedociągnięć w konkretnych procesach.
Inwestowanie w cykliczne retrospektywy, będące istotną praktyką wspierającą ciągłe doskonalenie, dostarcza zespołom przestrzeni do identyfikacji obszarów wymagających poprawy. To narzędzie staje się kluczowym elementem procesu doskonalenia, wspomagającym dążenie organizacji do zwinności i skutecznego zarządzania zmianami, tym samym ma wpływ na:
Poprawę komunikacji i zespołowej pracy.
Deloitte Agile Maturity Survey 2023 podsumowuje, że jednym z powodów braku realizacji zakładanych celów z transformacji zwinnej jest dokonywanie lokalnych usprawnień na poziomie zespołów wytwórczych, bez uaktualnienia procesów na poziomie całej organizacji.
Dlatego wdrażanie zwinności skupia się również na transparentności i otwartej komunikacji w całej firmie. Scrum, dzięki regularnym spotkaniom (np. Daily Standup), umożliwia szybkie rozwiązywanie problemów, eliminuje bariery komunikacyjne i integruje zespoły. Zarówno te formalne, jak i budowane międzywydziałowo do realizacji konkretnych projektów.
Rozwój umiejętności przywódczych i menadżerskich.
Wprowadzając Agile i Scrum, liderzy biznesowi mają okazję do rozwijania umiejętności przywódczych i menadżerskich. Zarządzanie sprintami, wspieranie samodzielności zespołów i promowanie ciągłego doskonalenia przyczyniają się do rozwoju liderów.
Dlaczego jest to tak istotne?
W badaniu Deloitte tylko 19% respondentów zauważa, że kierownictwo w ich organizacjach istotnie dostosowało pracę do wspierania dążenia do zwinności. Brak zrozumienia zwinności i zaangażowania liderów w zmianę kulturową to główne wyzwanie w adaptacji nowego modelu pracy według respondentów.
Ostatecznie brak adaptacji zwinności pozbawia organizację większego wpływu na budowanie wartościowych usług oraz produktów.
Zwiększenie satysfakcji klienta i doświadczenia klienta.
Agile kładzie duży nacisk na dostarczanie wartości klientowi poprzez ciągłe dostawy produktów lub usług. Dla firm działających poza IT, to podejście przekłada się na bardziej dostosowane do potrzeb klienta procesy i doskonałe doświadczenia.
Jak mówi Ken Schwaber, współtwórca Scrum:
Scrum pozwala na ciągłe dostarczanie wartości, zaskakiwanie klienta i szybkie reagowanie na jego potrzeby.
Wdrażanie Agile i Scrum poza IT staje się kluczowym elementem transformacji firm, które pragną być liderami rynkowymi. O tym jak SCRUM może być wykorzystane w biznesie możesz przeczytać różnież TUTAJ.
Elastyczność, efektywność, lepsza komunikacja, zadowolenie klienta i rozwój liderów to jedynie niektóre z korzyści, jakie te metodologie przynoszą.
Przyjęcie AgileBiznes jako koncepcji transformacji może być kluczowe dla firm, które dążą do osiągnięcia sukcesu w dzisiejszym konkurencyjnym środowisku biznesowym. Dzięki zwinności zmieniasz praktyki i organizację pracy oraz niwelujesz:
- Niespójności pomiędzy zespołami
- Brak niezależności zespołów w pracy nad produktem end-to-end
- Trudności w zbieraniu feedbacku zarówno na poziomie pracowników, jak i klientów
Szkolenia z zakresu zwinności dostarczają wszystkie potrzebne kompetencje, aby tworzyć zespoły cross-funkcjonalne, odpowiedzialne za dostarczanie wartości dla klienta.
Dzięki naszemu szkoleniu Agile w biznesie, osiągasz efekt, w którym:
- Priorytety są odpowiednio traktowane
- Cele są osiągane
- W firmie występują uporządkowane procesy
- Komunikacja w zespole jest efektywna i każdy jest tak samo poinformowany
- Występuje wysoka samodzielność oraz zaangażowanie
Skontaktuj się z nami, a pomożemy stworzyć zdrowe i efektywne środowisko pracy dzięki wdrożeniu Agile do biznesu.
Oferujemy dedykowane szkolenia Agile w biznesie. Szkolenia nie tylko pomagają w identyfikacji i rozwiązywaniu problemów. Buduję też budują zdolności zespołu do skutecznego zarządzania projektami oraz wspólnego osiągania celów.