Czy zarządzanie zespołem i motywowanie pracowników jest proste?
To zależy.
Czasem jest trudno, bo nauka lub zmiana nawyków czasem wymaga niezłego wysiłku, ale zmiany są nieuniknione. Bo biznes i świat poszedł dalej. Bo ostatnie 2 lata przewartościowało wiele w zachowaniach konsumenckich. Stawianie na relacje i zespoły jest ważniejsze niż budowanie przewagi konkurencyjnej na cenach i rabatach. Stawianie na potrzeby klientów jest ważniejsze niż kolejna akcja promocyjna „na wszystko i dla wszystkich”. Szef rozumiejący, że nie zawsze musi być supermiło i superprosto, że można popełniać błędy wdrażając nowe zasady pracy.
Zaangażowanie i rozwój talentów buduje się poprzez długofalowe procesy i przestrzeganie zasad.
Aby ludzie podążali za liderem, chcieli się doskonalić, potrzebują informacji. To bardzo ważne, by:
- szef i zespół mieli wspólne cele,
- ludzie nie musieli się domyślać, po co przychodzą do pracy i co jest w niej naprawdę ważne,
- każdy, pracował na cele, które rozumie, zna i akceptuje zgodnie z ustaloną rolą.
I żeby dać im te informacje lider musi mieć narzędzia i wiedzę, jak z nich korzystać.
Klienci mówią: „pracując z Tobą Dorota widzę uproszczenia, dostrzegam mój rozwój , mam większe zrozumienie dla siebie, innych i pewność w pracy z ludźmi”.
I teraz, powiem Ci dlaczego to mówią.
Bo dopasowujemy wsparcie i szkolenie do aktualnych potrzeb i możliwości lidera. Wtedy zarządzanie zespołem i motywowanie pracowników staje się prostsze.
Jak to może wyglądać?
- Często wchodzimy w duży proces rozwojowy: diagnozujemy potrzeby, wchodzą szkolenia i warsztaty. Angażujemy cały zespół i pracujemy w Twojej firmie. Dzięki temu otrzymujesz duże wsparcie w środowisku pracy.
- Ale jeszcze częściej pracujemy „kawałek po kawałku” nad rozwojem kompetencji menadżerskich. Krok po kroku w tygodniowych lub dwutygodniowych odstępach rozwiązujesz kolejne problemy, omawiasz sytuacje w firmie, planujesz działania i weryfikujesz ich skuteczność. Spotykasz się ze mną na zoom. Nie ma pośpiechu, jednak jest wspólny plan i cel.
Ten tryb pracy można porównać do takiej dobrej, zespołowej, biurowej zasady, kiedy w momencie niepewności, prosisz o wyjaśnienie, podpowiedź koleżankę z „biurka obok” i otrzymujesz ją prawie w tej samej chwili. To daje komfort, że nie jesteś sama/sam z problemem, ale też dość szybko masz feedback i… większą pewność działania.
Doskonalenie kompetencji jest procesem, dlatego warto stawiać na długoterminowy rozwój, rozwijać się w systematycznych, krótkich setach, rozkładając w czasie koszty konsultacji.
Wnioski:
- Zarządzanie zespołem i motywowanie pracowników to proces, który wymaga czasu, wysiłku i zaangażowania.
- Kluczowe jest stworzenie wspólnych celów dla szefa i zespołu.
- Wprowadzanie zmian i doskonalenie kompetencji to długoterminowy proces, który wymaga systematycznej pracy.
Jeśli potrzebujesz wsparcia w zakresie budowanie kompetencji lidera sprawdź ofertę.