Czy wiesz, że czasem warto wycofać się z kilku szalonych pomysłów i skupić na najważniejszym: na rzeczywiście istotnym działaniu? A dokładnie na zadaniach, które zwiększają prawdopodobieństwo realizacji celu. Po prostu być biznesowo i osobiście efektywnym, czyli:
- umieć selekcjonować i podejmować właściwe działania, by nie tracić energii, czasu i pieniędzy oraz zachować życiową równowagę.
- poznać swój osobisty klucz do koncentracji, czyli umiejętność opierania się złodziejom czasu.
Czym jest efektywność?
Efektywność to rezultat podjętych działań, opisany relacją uzyskanych efektów do poniesionych nakładów. Efektywność, to odpowiedź na 3 najważniejsze pytania:
- Na czym się skupiam?
- Jak wyznaczam główny cel?
- Jak zwiększam produktywność, czyli jak zarządzam sobą w czasie?
Produktywność, która wspiera Twoją osobistą efektywność nie jest tylko dla poukładanych nudziarzy.
To wsparcie dla osób na przykład takich jak ja: niepoprawnych optymistów zakładających realizację zadań w czasie krótszym niż trzeba. To wsparcie dla osób spontanicznych, z milionami pomysłów w głowie, dla których wielość impulsów jest poważnym wyzwaniem dla kończenia już rozpoczętych projektów lub kończą je w zdecydowanie dłuższym czasie.
Jeśli zarządzam swoim czasem, to koncentruję się na:
- przekształcaniu projektów w zadania
- ustalaniu priorytetów
- byciu produktywnym niezależnie od miejsca i czasu z wykorzystania kategoryzacji (narzędzi, miejsc, konkretnych działań)
- ustaleniu miejsca, w którym kataloguję dokumenty
- systematycznych podsumowaniach
- skutecznym systemie przypominania
- walce z zakłóceniami
Zatem od czego zacząć, by działać efektywnie?
Skoncentruj się na 4 głównych elementach:
- zrób selekcję
- wyceń niezbędny czas
- zdefiniuj właściwie: projekt, czy zadanie?
- skoncentruj się
O selekcjonowaniu i koncentracji przeczytasz TUTAJ Wybierz właściwe: projekt czy zadanie? Wg Davida Allena: każdy cel, którego osiągnięcie wymaga więcej niż jednej czynności, jest projektem.
Jak ustalać priorytety dla spraw?
By działać efektywnie wykorzystaj MoSCoW. To metoda pozwalającą na zrozumienie i określanie priorytetów, która ma na celu dostarczenie Tobie i zespołowi wyraźnych wskazówek dotyczących znaczenia kolejności i ważności poszczególnych zadań (w projekcie są to wymagania). Jest to jedna z technik szeregowania, mająca istotne znaczenie w procesie decyzyjnym. Technika MoSCoW wyodrębnia cztery kategorie wymagań:
- MUST (musi być): to ten punkt, bez którego realizacji projekt nie może wystartować. Z tych zadań nie da się zrezygnować, są po prostu zbyt ważne.
- SHOULD (powinno być): to zagadnienia bardzo pilne, których odpuszczenie będzie miało bolesne konsekwencje, ale nie jest niemożliwe.
- COULD (może być): to grupa zadań, które mogłyby się wydarzyć, ale nie są niezbędne
- WON’T (nie będzie): tych zadań nie będzie w tym projekcie
Sprawdziłam – ta technika doskonale sprawdza się w planowaniu biznesowym, jak również prywatnym.
Jeśli potrzebujesz wsparcia w organizacji przestrzeni biznesowej, jestem odpowiednią osobą, aby Ci pomóc, skontaktuj się ze mną